ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Bydgoszczy
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2011-08-26 11:53:10 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

Załącznik do Zarządzenia nr 8/2011
z dnia 22.06.2011 r.
Dyrektora WORD w Bydgoszczy

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego
w Bydgoszczy


Rozdział I : Postanowienia ogólne

§1

  1. Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa wewnętrzną strukturę oraz zasady organizacji pracy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Bydgoszczy, niezbędne do sprawnej i należytej realizacji nałożonych na niego obowiązków.
  2. Ilekroć w dalszych postanowieniach Regulaminu jest mowa o:
    • „Ośrodku” - należy przez to rozumieć Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Bydgoszczy.
    • „Dyrektorze Ośrodka” - należy przez to rozumieć Dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Bydgoszczy.

 

§2

Ośrodek działa na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz.602 z póź. zm.)
  2. Zarządzenia Nr 25/98 Wojewody Bydgoskiego z dnia 16 marca 1998 roku w sprawie utworzenia Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Bydgoszczy.
  3. Statutu stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 48/303/2001 Zarządu Województwa Kujawsko - Pomorskiego z dnia 6 sierpnia 2001 r w sprawie nadania nowego Statutu Wojewódzkiemu Ośrodkowi Ruchu Drogowego w Bydgoszczy.



Rozdział II : Zasady kierowania działalnością Ośrodka.

§3

  1. Działalnością Ośrodka kieruje i reprezentuje Ośrodek na zewnątrz Dyrektor Ośrodka.
  2. Inne osoby w tym zastępca Dyrektora reprezentują Ośrodek w ramach upoważnienia udzielonego im przez Dyrektora Ośrodka.

 

§4

Dyrektor powierza obowiązki z-cy Dyrektora po uzyskaniu akceptacji Zarządu Województwa Kujawsko - Pomorskiego na podstawie umowy o pracę.

 

§5

  1. Dyrektor kieruje Ośrodkiem w szczególności przez:
    1. ustalenie planów działalności Ośrodka,
    2. prowadzenie polityki kadrowej,
    3. zarządzanie mieniem Ośrodka,
    4. dokonanie podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ośrodka,
    5. ustalenie zakresu i zasad współpracy komórek organizacyjnych podległych bezpośrednio z komórkami organizacyjnymi podległymi zastępcy Dyrektora.
  2. W zakresie kierowania Ośrodkiem Dyrektor stosuje, w zależności od potrzeb odpowiednie formy przekazywania zadań do realizacji, a w szczególności:
    1. wewnętrzne akty prawne w formie zarządzeń, decyzji, pism okólnych i innych pism rozsyłanych według rozdzielnika,
    2. pisemne lub ustne polecenia indywidualne kierowane bezpośrednio do zastępcy Dyrektora, pracowników kierujących poszczególnymi komórkami organizacyjnymi lub innych pracowników,
  3. Dyrektor Ośrodka może w formie pisemnej upoważnić pracowników Ośrodka do prowadzenia spraw w zakresie oznaczonym w pełnomocnictwie.

 

§6

 

Do obowiązków Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:

  1. Sprawne kierowanie oraz organizowanie pracy podległych mu bezpośrednio komórek organizacyjnych, poprzez przydzielanie zadań poszczególnym pracownikom.
  2. Sprawowanie bieżącej kontroli i nadzoru nad wykonywaniem zadań przez podległe mu komórki organizacyjne.
  3. Ustalanie zakresu i zasad współpracy podległych mu komórek organizacyjnych z komórkami organizacyjnymi podległymi Dyrektorowi Ośrodka.
  4. Pełnienie funkcji egzaminatora nadzorującego w stosunku do egzaminatorów zatrudnionych na czas określony i nie pełnoetatowych.
  5. Zastępowanie Dyrektora Ośrodka w czasie jego nieobecności.



Rozdział III : Struktura organizacyjna Ośrodka.

§7

  1. Organizację wewnętrzną Ośrodka określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik do Regulaminu, ustalający zależność służbową poszczególnych komórek organizacyjnych oraz przedmiotowy podział zadań między nimi.
  2. W skład Ośrodka wchodzą niżej wymienione komórki organizacyjne:
    1. Dyrektor
    2. Zastępca Dyrektora
    3. Dział Egzaminowania
    4. Dział Obsługi Klienta
    5. Dział Księgowości
    6. Dział Administracyjny
    7. Dział Techniczny
    8. Samodzielne Stanowisko ds. Informatyki i Bezpieczeństwa Informacji
    9. Samodzielne Stanowisko ds. Pracowniczych
    10. Samodzielne Stanowisko ds. Organizacji i Zamówień Publicznych
    11. Psycholog
    12. Pełnomocnik Dyrektora ds. Systemu Zarządzania Jakością
    13. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych

§8

  1. Komórki organizacyjne Ośrodka są tworzone i znoszone w drodze zarządzenia Dyrektora Ośrodka.
  2. Komórki organizacyjne Ośrodka mogą posiadać strukturę wieloosobową lub jednoosobowego samodzielnego stanowiska pracy.
  3. Podstawowym kryterium wyodrębniania komórki organizacyjnej jest jednorodność powierzonych jej zadań.
  4. Samodzielne stanowiska pracy są tworzone dla wyodrębnienia zagadnień o szczególnym zakresie działania, nie pozwalającym z uwagi na charakter na włączenie do innej komórki organizacyjnej.

 

§9

  1. Pion organizacyjny podległy Dyrektorowi stanowią:
    1. Zastępca Dyrektora łącznie z pionem określonym w ust. 2
    2. Dział Administracji
    3. Dział Księgowości
    4. Samodzielne Stanowisko ds. Informatyki i Bezpieczeństwa Informacji
    5. Samodzielne Stanowisko ds. Pracowniczych
    6. Psycholog
    7. Pełnomocnik Dyrektora ds. Systemu Zarządzania Jakością
    8. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych
  2. Pion organizacyjny podległy Zastępcy Dyrektora stanowią:
    1. Dział Egzaminowania
    2. Dział Obsługi Klienta
    3. Dział Techniczny
    4. Samodzielne Stanowisko ds. Organizacji i Zamówień Publicznych


Rozdział IV : Zakresy działania poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka

§10

I. Do zadań Działu Egzaminowania należy:

Przeprowadzanie egzaminów państwowych sprawdzające kwalifikacje osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz kierujących pojazdami zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Pracą Wydziału Egzaminowania kieruje Egzaminator Nadzorujący.

W szczególności do zadań:

  1. Egzaminatora Nadzorującego należy:

Pełnienie funkcji Egzaminatora Nadzorującego, polegającej na:

    1. nadzorze prawidłowego przebiegu całego procesu egzaminowania w tym warunków i trybu przeprowadzania egzaminów,
    2. dokonywania bieżących i okresowych kontroli oraz ocen pracy egzaminatorów; oceny pracy egzaminatorów powinny być dokonywane pisemnie nie rzadziej niż dwa razy w roku,
    3. kontroli dokumentacji egzaminacyjnej,
    4. udzieleniu wyjaśnień i odpowiedzi na skargi złożone przez osoby egzaminowane,
    5. opiniowaniu kandydata mającego pełnić funkcję egzaminatora koordynującego,

Egzaminator Nadzorujący przeprowadza egzaminy.

 

  1. Egzaminatora koordynującego pracę egzaminatorów zwanego „Koordynatorem” należy:
    1. sporządzanie planów egzaminów,
    2. rozdzielenie przed egzaminem zgodnie z planem imiennych list osób przystępujących do egzaminu poszczególnym egzaminatorom, z zachowaniem zasady efektywnego wykorzystania czasu pracy i równego rozdziału pracy,
    3. rozdzielenie dokumentów wymaganych od osób zakwalifikowanych w danym dniu na egzamin,
    4. rozdzielenie przed egzaminem testów egzaminacyjnych w przypadku przeprowadzenia egzaminu teoretycznego lub teoretycznego i praktycznego,
    5. dokonanie bieżących zmian w rozdziale pomiędzy egzaminatorów dokumentów o których mowa w ppkt. b, c, d,
    6. przekazywanie do Wydziału Obsługi Klienta bieżących wyników egzaminów,
    7. sprawdzanie i akceptowanie sporządzonych po egzaminie protokołów egzaminacyjnych,

 

Egzaminator Koordynujący powinien przeprowadzać egzaminy w ilości co najmniej 1/2 osób przewidzianych dla egzaminatora etatowego.

  1. Do obowiązków wszystkich egzaminatorów należy przeprowadzenie egzaminów zgodnie z instrukcją przeprowadzania egzaminów.
    Wszyscy egzaminatorzy bez względu na posiadane uprawnienia lub pełnione funkcje mogą być wyznaczeni do wykonywania innych zadań wyznaczonych przez Dyrektora Ośrodka, m in. Do prowadzenia spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

§11

II. Do zadań Działu Ksiegowości należy w szczególności:

  1. Prowadzenie rachunkowości Ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami i przyjętymi zasadami oraz w sposób umożliwiający należyte zarządzanie Ośrodkiem i zapewniający możliwość prawidłowego i terminowego ustalenia:
    1. stanu poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz ich zmian,
    2. poniesionych kosztów, osiągniętych przychodów, strat i zysków nadzwyczajnych oraz wyniku finansowego,
    3. danych niezbędnych do rozliczeń finansowych z budżetem, dostawcami, odbiorcami i pracownikami,
    4. danych niezbędnych do rozliczania osób materialnie odpowiedzialnych za majątek Ośrodka oraz funkcjonowania systemu wewnętrznej informacji ekonomicznej i sporządzania sprawozdań finansowych,
  2. Prowadzenie gospodarki finansowej Ośrodka w sposób zapewniający terminowe egzekwowanie należności i regulowanie zobowiązań, należytą ochronę środków pieniężnych, prawidłowe zawieranie umów rodzących skutki finansowe, skuteczne dochodzenie roszczeń spornych, prawidłowe dysponowanie środkami pieniężnymi na rachunkach bankowych oraz właściwe korzystanie z kredytów bankowych.
  3. Prowadzenie obsługi kasowej Ośrodka.
  4. Opracowanie analiz finansowych działalności gospodarczej Ośrodka.

Pracą Wydziału Księgowości kieruje Główny Księgowy.

 

§12

III. Do zadań Działu Obsługi Klienta należy w szczególności:

  1. Obsługa zgłaszających się do Ośrodka interesantów - kandydatów na kierowców i kierowców.
  2. Przyjmowanie, weryfikowanie i kompletowanie dokumentów osób egzaminowanych.
  3. Ewidencjonowanie przy pomocy informatycznych środków technicznych danych osobowych osób przystępujących do egzaminów.
  4. Przygotowanie do wysłania dokumentacji do organów wydających uprawnienia do kierowania pojazdami i wysyłka korespondencji Ośrodka.
  5. Archiwizowanie dokumentacji egzaminacyjnej.
  6. Organizacja i obsługa szkoleń organizowanych przez Ośrodek.

Pracą Wydziału Obsługi Klienta kieruje Naczelnik Wydziału.

 

§13

IV. Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Informatyki i Bezpieczeństwa Informacji należy:

Wykonywanie obsługi informatycznej Ośrodka, a w szczególności:

  1. Obsługa informatyczna środków technicznych.
  2. Wdrażanie środków informatycznych w Ośrodku.
  3. Współpraca z Instytutem Transportu Samochodowego w zakresie oprogramowania dotyczącego systemu egzaminowania i ewidencji kandydatów na kierowców i kierowców.
  4. Nadzór nad eksploatacją sprzętu informatycznego znajdującego się w Ośrodku.

 

§14

V. Do zadań Działu Administracyjnego należy w szczególności:

  1. Prowadzenie sekretariatu Ośrodka oraz przyjmowanie poczty przychodzącej do Ośrodka i jej rozdział na poszczególne komórki.
  2. Prowadzenie sekretariatu Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
  3. Kierowanie i nadzór nad pracą kierowców mechaników i przygotowanie pojazdów do egzaminów.
  4. Nadzór nad eksploatacją i zabezpieczeniem pojazdów eksploatacyjnych oraz prowadzeniem i przechowywaniem dokumentacji z tym związanej.
  5. Prowadzenie spraw z zakresu ochrony obiektów Ośrodka, utrzymaniem czystości w pomieszczeniach administracyjnych i socjalnych.
  6. Przygotowanie zgodnie z wymogami placów manewrowych do przeprowadzania egzaminów.
  7. Przygotowanie i prowadzenie dokumentacji i ewidencji dotyczącej zawieranych przez Ośrodek umów dzierżawy, najmu, wykonywanych inwestycji lub prac remontowych.
  8. Przechowywanie, ewidencjonowanie i rozdzielanie wg właściwości zarządzeń, pism okólnych, decyzji, itp. - Dyrektora Ośrodka.
  9. Zaopatrywanie Ośrodka w materiały biurowe, sanitarno - higieniczne lub inne niezbędne do funkcjonowania Ośrodka, ich przechowywanie, wydawanie oraz ewidencjonowanie.
  10. Prowadzenie ewidencji przedmiotów nietrwałych stanowiących własność Ośrodka.
  11. Przygotowanie i prowadzenie dokumentacji komisji do prowadzenia postępowania przetargowego o zamówienia publiczne.
  12. Wykonywanie obsługi i napraw pojazdów Ośrodka.

Pracą Działu Administracyjnego kieruje Kierownik.

 

§15

VI. Do zadań Działu Technicznego należy w szczególności:

  1. Przeprowadzenie badań technicznych: okresowych, pierwszych, dodatkowych.
  2. Sprawdzenie czy pojazd odpowiada warunkom technicznym zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  3. Przeprowadzenie okresowych kontroli eksploatacyjnych urządzeń.
  4. Dbałość o stan urządzeń będących na wyposażeniu stacji kontroli pojazdów.

 

§16

VII. Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Pracowniczych należy w szczególności:

  1. Prowadzenie spraw dotyczących przyjmowania i zwalniania pracowników, prowadzenie akt pracowników, bazy danych personalnych, wydawanie zaświadczeń, legitymacji i dokonywanie wpisów do nich itp.
  2. Szkolenie i doskonalenie pracowników.
  3. Opieka socjalna i zdrowotna pracowników.
  4. Prowadzenie spraw związanych z wynagrodzeniem pracowników.

 

§17

  1. Wszystkie komórki organizacyjne Ośrodka obowiązane są do wzajemnej współpracy w zakresie zadań wymagających współdziałania.
  2. Przy załatwianiu spraw dotyczących zakresu działania dwóch lub więcej komórek organizacyjnych obowiązuje zasada koordynacji i uzgadniania merytorycznego sposobu załatwiania spraw pomiędzy zainteresowanymi komórkami, przy czym komórkę wiodącą wyznacza Dyrektor Ośrodka.
  3. Koordynację w zakresie pracy Wydziału Egzaminowania i Wydziału Obsługi Klienta wykonuje Egzaminator Nadzorujący.

 

§18

  1. Do ramowych obowiązków wszystkich Pracowników Ośrodka należy:
    1. właściwe i terminowe wykonywanie przydzielonych zadań,
    2. wykonywanie zadań zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, gospodarności i oszczędności,
    3. gruntowa znajomość i przestrzeganie przepisów dotyczących spraw objętych zakresem zadań,
    4. należyte użytkowanie, przechowywanie i zabezpieczenie przyjętych i eksploatowanych składników majątku Ośrodka,
    5. prawidłowe wystawienie i prowadzenie dokumentacji w swoim zakresie działania,
    6. przestrzeganie przepisów wewnętrznych obowiązujących w Ośrodku,
    7. wykonywanie zaleceń pokontrolnych,
    8. sumienne wykonywanie poleceń służbowych przełożonych,
    9. pogłębianie własnej wiedzy i umiejętności oraz podnoszenie kwalifikacji,


Rozdział V : Zasady podpisywania oraz obiegu korespondencji i dokumentów Ośrodka.

§19

Do wyłącznego Podpisu Dyrektora zastrzega się:

  1. Pisma do organu nadzorującego Ośrodek.
  2. Pisma zawierające oświadczenia woli Ośrodka w zakresie rozporządzenia jego wartościami materialnymi i prawnymi.
  3. Wewnętrzne akty prawne.
  4. Zatwierdzenie planów działalności Ośrodka.
  5. Zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę.
  6. Zawieranie umów i podejmowanie innych czynności wywołujących zobowiązania finansowe.
  7. Podpisywanie dokumentów finansowych.
  8. Protokóły egzaminacyjne.

 

§20

  1. Dyrektor, Zastępca Dyrektora i Główny Księgowy mogą w ramach swojej właściwości upoważnić innych pracowników do podpisywania korespondencji wychodzącej z Ośrodka.
  2. Upoważnienie powinno być dla swej ważności udzielone na piśmie z dokładnym wskazaniem rodzaju objętych nim spraw.

 

§21

Szczegółowy sposób sporządzania, aprobowania i wewnętrznego obiegu korespondencji wychodzącej z Ośrodka określa zarządzenie Dyrektora w sprawie instrukcji kancelaryjnej.

 

§22

Do oznaczenia akt spraw poszczególne komórki organizacyjne używają następujących symboli:

  1. Dyrektor - DN
  2. Zastępca Dyrektora - ZD
  3. Dział Egzaminowania - DE
  4. Dział Obsługi Klienta - DOK
  5. Dział Księgowości - DK
  6. Dział Administracyjny - DA
  7. Dział Techniczny - DT
  8. Samodzielne Stanowisko ds. Informatyki i Bezpieczeństwa Informacji - SI
  9. Samodzielne Stanowisko ds. Pracowniczych - SP
  10. Samodzielne Stanowisko ds. Organizacji i Zamówień Publicznych - SZP
  11. Psycholog - SPS
  12. Pełnomocnik Dyrektora ds. Systemu Zarządzania Jakością - PJ
  13. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych - PIN


Rozdział VI : Organizacja działalności kontrolnej

§23

Kontrolę wewnętrzną sprawuje w stosunku do podległych pracowników Dyrektor Ośrodka, Zastępca Dyrektora, Główny Księgowy oraz kierownicy komórek organizacyjnych.

 

§24

Kontrola obejmuje także pomoc i instruktaż.

 

§25

O wynikach kontroli każdorazowo informowany jest Dyrektor.


Rozdział VII : Postanowienia końcowe

§26

Porządek wewnętrzny w Ośrodku i związane z procesem pracy obowiązki Ośrodka jako zakładu pracy oraz obowiązki i uprawnienia pracowników określa odrębnie ustalony regulamin pracy Ośrodka.

 

§27

Wątpliwości powstałe na tle interpretacji regulaminu wyjaśnia Dyrektor Ośrodka.

 

§28

Zmiana postanowień Regulaminu może być dokonana zarządzeniem Dyrektora Ośrodka.

 

 

Akapit nr - brak tytułu

Załącznik do Zarządzenia nr 8/2011 Dyrektora WORD w Bydgoszczy

Bydgoszcz, dnia 22.06.2011r.


REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego
w Bydgoszczy
« powrót do poprzedniej strony